Öğretmenlere Yönelik Çocuklar İçin Felsefe Eğitimi (P4C)
PROGRAM
DETAYLARI

13/10/2018
56 Saat

2700 TL

Programın Geri Planı

“Çocuklar İçin Felsefe” (Philosophy for Children), Amerikalı Matthew Lipman’ın çalışmaları çerçevesinde ortaya çıkmış bir pedagojidir. Lipman’ın, soruşturan Topluluk Modeli’ni (Community of Inquiry Model) eğitim ortamına uyarlaması ve felsefe eğitimini bu modele dayanarak şekillendirmesi ile ortaya çıkan yaklaşımın özellikle yetişkin öğretmenlerle çocuklar arasındaki pedagojik iletişimi güçlendirmeye elverişli olduğu kısa süre içinde anlaşılmıştır.

Soruşturan Topluluk Modeli’ne göre sınıf ortamı; katılımcılarının bilgiyi biçimlendirdiği, soruşturduğu, süzgeçten geçirdiği bir topluluk olarak düşünülür. Bu yüzden, Çocuklar İçin Felsefe oturumunu yöneten kolaylaştırıcı, bilgiyi aktaran kişi değil, çocukları düşünmeye, konuşmaya sevk eden kişilerdir. Oturum sonunda ortaya çıkan bilgi ve kavrayış eğitmenin değil, çocukların aktif katılımının ürünüdür.

“Çocuklar için Felsefe” etkinlikleri ABD ve İngiltere başta olmak üzere gelişmiş ülkelerin tamamında bu konuya odaklanmış profesyonel kurum, dernek, vakıf ya da doğradan eğitim bakanlıkları eliyle sürdürülmektedir. Ülkemizde görece yeni bir çalışma alanı olmasına karşın Türkiye Felsefe Kurumu bünyesinde halen Çocuklar için Felsefe Birimi bulunmaktadır.

 

Programın Amacı

Önerilen “Öğretmenlere Yönelik P4C” programının temel amacı, ister felsefe branşından isterse diğer branşlardan olsun, okul öncesinden 12.sınıfa kadar her branştan öğretmene çocuklarla felsefe açısından zenginleştirilmiş bir içeriğe yaslanarak sınıf etkinlikleri geliştirme ve uygulamayı öğretmektir. Program kapsamında, eğitimden geçen bir öğretmenin hem müfredat kapsamındaki derslerine uygulamak hem de tümüyle bağımsız müfredat dışı etkinlikler geliştirmek için gereken P4C yöntem, kavram ve yaklaşımlarına hakim olması amaçlanmaktadır.

 

Öğretmenler ne kazanacak?

P4C öğrenen bir öğretmen yeni bir söz dağarı, kavram kümesi ve yeni bir pedagojik etkinlik için ‘kendi başına uygulama geliştirmeye’ hazır hale gelecektir. Bir başka deyişle, önerilen programın en önemli özelliklerinden biri, eğitimi alan öğretmenin kendi okulunda ve kendi öğrencileriyle başkaca bir asistanlık ya da kaynağa gereksinim duymaksızın P4C etkinliği başlatabilecek donanımı öğretmene kazandırma motivasyonudur.

Okul ne kazanacak?

P4C uygulamaları, çocuğun eve ve ailesine okul yaşantısıyla ilgili taşımaya en istekli olduğu türden “anekdotlar” üreten uygulamalardır. Her yaşa yönelik olarak geliştirilmiş tüm P4C uygulamalarının ortak önemi, dayandıkları felsefe temeli nedeniyle sınıfta tüketilemeyecek türde kimi yaşantılar, sorunsallar, açmazlar, akıl yürütme örnekleri, çözümleme ve birleştirme yöntemleri üretebilir olmasıdır. Bu etkinliklerde etkileşimli olarak gerçekleştirilecek “düşünme egzersizleri” okulda çocukları olduğu kadar, çocuk aracılığıyla evde ve ailede de olumlu düşünme, irdeleme, tartışma ve çocuk-ebeveyn arası iletişimi çoğaltma gücüne sahip yaşanatıları çoğaltacak niteliktedir.

P4C için dünyada en sık kullanılan tanıtım ifadesi “kendi kendini yayıp tanıtan uygulamalar” ifadesidir. Buna göre, bir okul ya P4C okur-yazarıdır ya da değildir; eğer P4C okur-yazarı olmayı bir kez seçmişse bu özelliği kısa sürede öğrenciler ve aileleri ölçeğinde “ölçülebilir olmayan eğitim niteliği” olarak olumlu alımlanmaktadır.

 

Program kimlik kartı

Öğretmenlere yönelik iki ayrı (ama devam niteliğinde) modül geliştirilmiştir. Bunlardan ilki toplam 56 saatlik dört hafta sürecek ve öğretmeni okulunda P4C uygulamaya hazır duruma getirmek amacındadır. Diğer modül ise, ilk modülün devamı niteliğindedir ve öğretmeni P4C’yi başkalarına öğretebilir düzeye getirmeyi amaçlamaktadır.


İlginizi çekebilir ...